Nog even knallen! - Reisverslag uit Douala, Kameroen van Michelle Kuzee - WaarBenJij.nu Nog even knallen! - Reisverslag uit Douala, Kameroen van Michelle Kuzee - WaarBenJij.nu

Nog even knallen!

Blijf op de hoogte en volg Michelle

27 Maart 2018 | Kameroen, Douala

Daar ben ik weer met het volgende deel! Inmiddels weer van alles gezien en gedaan.

Vrijdag

Zoals de rest van de week, vroeg opgestaan, gewerkt. Maar omdat het dental team en eye team tegen elkaar moesten voetballen hadden we weinig patiënten die dag. Rond een uur of 2 al klaar en zijn we met een groepje wat gaan drinken. Micheal (tandarts) vertrok namelijk die avond en Kate en Wendy vertrokken op zaterdag dus het was gelijk een afscheids borreltje. Terug gelopen naar het schip, snel opgefrist want om 5 uur werd er gevoetbald! Wat hebben we gelachen zeg man man eindelijk een doelpunt maar diegene had even niet door dat het het doel van de tegenpartij was haha. Daarna met zn alle gegeten en savonds met Kate en Wendy weer zitten gieren!

Zaterdag

Weer vroeg opgestaan want Wendy vertrok om 07:45 en we hebben haar allemaal uitgezwaaid. Wat ontbeten daarna en om gaan kleden. Samen met een groep meiden zijn we gaan lunchen bij brasserie St. Germain. Bij een man die 30 jaar in Parijs had gewoond en vervolgens terug is gekomen en een Frans achtig restaurantje in gestart. Lekker gegeten en leuke ervaring. Bij Maison H (een bizar sjieke tent) een ijsje gehaald, daarna naar de bloemenmarkt gelopen om rond te struinen voor souvenirs... even wennen wel.. je word nog net niet gedwongen om wat te kopen.. het werd te warm uiteindelijk dus naar het schip gegaan om daar lekker nog even bij het zwembad te liggen. Savonds rond 10 uur Kate (we noemen haar dory omdat ze alles vergeet en altijd de weg kwijt raakt Hahah) uitgezwaaid. En toen waren we nog maar met een klein clubje over...

Zondag

WAKE UP WAKE UP!!!

Vandaag is de dag dat we naar het chimpansee reservaat gaan!!! Hier komen chimps terecht waarvan de ouders zijn vermoord en gevonden worden door mensen. 07:20 bij de shuttle en 07:40 door met het busje naar Edea. De rit zelf zou ongeveer 2-3 uur duren... totdat de bus stil kwam te staan onderweg in de hitte en er een ongeïdentificeerde vloeistof uit kwam lopen... Jahoor hadden wij weer haha. Een uur gewacht op een nieuw busje en vervolgens doorgereden. De helft op asfalt en de helft op onverharde, klei, modder grond. Aangekomen bij de rivier zijn we overgestapt op 2 bootjes die ons naar het “monkey island” brachten. We kwamen daar aan en het eerste wat je ziet is een baby chimp om een been van een van de verzorgers gevouwen.. HOE LIEF!

Samen met hun en vrijwilligers zijn we de jungle ingelopen om ze eten te geven, na 1 lokroep van de verzorgers kwamen ze van alle kanten vandaan geslingerd! En Jahoor daar had ik er al 1 op Mn nek en rug... mocht hem jammer genoeg niet meenemen :( ik was op slag verliefd op dat beestje! Het zijn net kleine kinderen. Na helaas 1 uur (1 uur korter ivm onze vertraging!) vertrokken we met de boot naar het volwassen chimp eiland om daar van een afstand eten naar ze te gooien (deze apen zijn al te wild) de oudste MEGA chacho omdat zn eten te laat kwam haha hilarisch om te zien. Terug over de rivier gevaren en bij de bootplek een lekkere lunch gegeten gemaakt door onze locale gids Caroline. Vervolgens weer 3 uur terug gereden (pfff I know :O) gedoucht als een gek zo smerig waren we. Wat gegeten en savonds met de dutchies weer een bakkie gedaan. Om 9 uur ging het lampje uit.

Maandag

Drukke dag vandaag op komst. Vanochtend zijn de screenings waar 2 tandartsen zijn. Dus ik en Patricia hebben zo’n 2 uur alleen gewerkt totdat de rest kwam. Ongeveer zo’n 65 patiënten behandelen die dag met 3 tandarts.. dus lekker doorgeknald! Na werk zou er gevoetbald worden maar het heeft flink gestormd dus na het eten heeeeerlijk in bed film gaan kijken... wat een leven! Haha

Dinsdag

Een nieuwe tandarts is erbij gekomen en een lange termijn vrijwilliger was weer terug van vakantie dus konden er tegenaan! Vanwege Pasen zijn ze vrijdag tot maandag gesloten dus om dat te vieren hebben we zo’n 75 patiënten per dag deze week... word even bikkelen.

Vanavond moest het dental team weer voetballen en we hebben helaas verloren.

Maar we hebben we gelachen! Ik begin nu pas te merken dat ik hechter word met het team en de locals die er werken.. erg jammer dat ik zaterdag al weg moet maar het is niet anders. Nu lig ik al lekker op bed (20:56) en ga afleveringen kijken over mercy ships, genaamd the surgery ship. Het was pas in NL op tv maar of je het kan terug kijken weet ik niet anders zou ik het zeker aanraden! Voor nu welterusten! Xx mich

• 29 Maart 2018 - 21:32

Corrie:

wat een schitterende ervaring Mies. Om nooit te vergeten. Dit neemt niemand meer van je af.
    en volgens mij heb je ook vriendschappen voor het leven gesloten.

• 30 Maart 2018 - 10:55

Rene:

En zo werkt God door jou en de anderen heen om mensen in nood te helpen. Prachtig!

• 30 Maart 2018 - 21:49

Marga:

Geweldig ,Michelle wat een mooi verslag van je avontuur , en het is al bijna weer ten einde.
    Maar deze ervaring pakt niemand je meer af, geniet nog even en een hele goeie terugreis .!!!!
    Dikke kus ,Arie en Marga.